NAPOMENA
Pisanije koje sledi nije podvrgnuto lektorisanju, sačuvana je izvornost u slavu originalnosti.
Tu i tamo rečenice su preoblikovane da bi se izbeglo besmisleno ponavljanje i nabrajanje osnovnih informacija o grupi.
Često su u pitanju samo odlomci iz intervjua, recenzija i prikaza.
1987.
Bret Tobias, izdavač kompilacijske kasete “PASS THE ELIXER”, Filadelfija - u propratnom pismu.
Your songs are my favorite ones an this tape, especially Das Bajonett. Last week I even played that song on my friends radio show in Philadelphia.
“ROCK”, muzički magazin, Ludi gavran - ludi žiriNa Palilulsku olimpijadu kulture (POK), u okviru takmičenja rockera, ove godine se prijavilo preko sto grupa. Finale je održano u beogradskom Domu omladine, 13 septembra i u njemu se našlo ovih pet grupa: Petar Pan, Ludi gavran i njegova muzička kutija, Krist (sve iz Beograda), te Aleksandar Makedonski iz Skoplja i Napred u prošlost iz Pančeva. Po odluci žirija najbolji su bili rockabilly orijentisani Ludi gavran, drugi su Petar Pan, a treći Krist... Omladinska emisija Ritam srca, Prvog programa Studija B, je grupi Napred u prošlost dodelila specijalnu nagradu za rad na muzičkim inovacijama.
Iz NUP-fanzinaU okviru emisije Ventilator 202 emitovana NUP stvar Zlo vlada svetom. Gospodin-pilot Zoran Modli je pre emitovanja dotične pesme smrtno ozbiljnim glasom rekao: “A sad, kao kuriozitet, Napred u prošlost.”
Pogledavši u rečnik stranih reči i izraza shvatio sam da je upotrebom reči kuriozitet hteo da kaže da pobuđujemo zanimanje svojom zabavnom neobičnošću.
1988.
“INDEPENDENCE”, zagrebački fanzin, Uvod u intervju, Marin Stojić
Na zadnjem demosu sviraju neki, otprilike nazovimo, psihodeličarski punk i to zvuči prilično originalno i vrlo dobro. Kao što oni kažu, NUP nije podložan uticajima, a o trendovima da i ne govorimo. Dovoljno dugo postoji, radi - dovoljno kreativnosti ima, da pokrene “nešto svoje”. NUP je isprva, muzički, bio dete punka. Vremenom, ispostavilo se da je - KOPILE! Imaju izvrsne textove.
“STUDENT”, list beogradskih studenata, Fanzini/Samizdati - NOVO! NOVO! Saša RakezićHvale vredan je napor pančevačke postave “Napred u prošlost” da u dvomesečnom razmaku izdaju fanzin - neku vrstu newslettera grupe, i dele ga prijateljima i krugu ljudi koji je povezan sa njihovim radom. S obzirom da se radi o materijalu od ukupno 110 strana, A4 formata (izašlo je 11 brojeva), koji uključuje informacije o grupi, ali i originalne crteže, kolaže, fotografije, pesme i priče, trebalo bi reći da je to primer na kojem se mogu učiti i mnogo poznatije i izvikanije naše grupe. U zemljama razvijenog rokenrola već odavno postoji praksa da grupe ili njihovi saradnici izdaju najrazličitije vrste publikacija, od sažetih informacija na jednoj strani do pravih-pravcatih magazina. Koliko je meni poznato, ovo je prvi takav pokušaj kod nas, još jedan doprinos širenju podvrsta divljih izdanja.
“BOLJI ŽIVOT” Br. 3, novosadski fanzin, Recenzija NUP samizdat kasete, Božidar M.
Uf, odavno nisam čuo nešto ovako dobro. Ovo je krajnje nešablonizirano, momci rade svoj posao pošteno i originalno, ne trapaju muziku koju stvaraju ni pod kakvu etiketu - šta još reći. Ima tu svega, čak i malo regea, sasvim fina i iskrena muzika. Neki ih smatraju pank bendom, drugi HC-om, psihodelijom, dark bendom... bla, bla, bla - oni su jednostavno “Napred u prošlost”... “Napred u prošlost”, ne bih rekao, oni imaju kartu u jednom pravcu za budućnost.
1989.
“PLATFUZZ”, slovenački fanzin, uvod u intervju
Na početku potrebno je napomenuti da bi bilo krajnje pogrešno trpati NUP u neki od postojećih pravaca na HC/PUNK sceni. Oni su takvi kakvi su, i najbolje je takve ih i prihvatiti.
Tri interesantna komentara našeg nastupa na “Omladinskom festivalu”. Prva dva su nam preneta odmah nakon nastupa, a treći, malo duži, je objavljen u listu “Mladost”Bili ste najbolji, jedino vas nisam slušao - Vladimir Stakić
Još nisam sreo bend koji je u stanju da za tako kratko vreme, toliko ljudi, svojom svirkom, istera iz sale - Aleksandar Žikić
“Omladina ‘89.” je možda i bolja od dve prethodne, a sigurno višeg i ujednačenijeg proseka/nivoa programa u kojima sad gotovo da i nije bilo tzv. prolaznika, onih učesnika za koje se pri susretu pitate otkud su tu i zašto, i koji samo brukaju Festival. Dobro, evo izuzetaka od ove moje tvrdnje:
1) “Napred u prošlost” (Banatsko Novo Selo) sa prevaziđenom koncepcijom pesnika/tekstopisca pored grupe, koji su svoj materijal izveli onom brzinom i žestinom kojima bi “Ekatarina Velika” trebalo da izvodi svoj (ovako, ne valjaju ni jedni ni drugi).
2) “Rona” (Priština) metodom nenajavljenog pojavljivanja na licu mesta, valjda vođeni starim rokerom Šefćet Hodžom, silovali su suštinu “Omladine ‘89.”; navaljujući da nastupe kao gosti, iako nikakve ideje, estetske, sadržajne, ni formalne veze s ovim festivalom nemaju. “Rona” su ovogodišnji učesnici našeg takmičenja za “Pesmu Evrovizije”, čista su estrada, nastupaju uz matrice...
3) Subotički sastavi “Nade iz inkubatora” i “Aragon”... Dragan Kremer
“PET O 'PET”, omladinski pulski list, Temat o fanzinima 2. dio, N.D. Pietro
Za domaće fanzine možemo reći da su ogledalo situacije na alternativnoj rock sceni... Zanimljiv mi je subotičko-pančevački fanzin “Ples slomljenog dupeta na vetru”, zbog neuobičajenih sadržaja, iako mi smeta prepotentnost njegovih autora: svidio mi se poslednji broj fanzina grupe “Napred u prošlost” i osiječki samizdat “Papprat”, zbog zavidne razine pismenosti, toliko problematične kod gotovo svih autora fanzina.
“NON”, list mladih Srbije, uvod u intervju, Čežnjivi pank, Saša RakezićRazvijajući se i tavoreći u potpuno nemogućim uslovima, domaće rok grupe su poslednjih godina prisiljene da se snalaze kako znaju i umeju. S obzirom da je za mlade postave izdavanje ploče postalo moguće jedino ukoliko sviraju izrazito komercijalnu muziku (poput predstavnika “bosanskog talasa”), ili imaju jake veze u nekoj od oficijelnih disko-kuća, jedina alternativa jeste “nezavisno izdanje” ploče, ili kasete.
Tako se desilo da je grupa “Napred u prošlost” nedavno objavila svoj prvi album - samofinansirajući troškove snimanja, rezanja ploče i štampanje omota, i vršeći sama distribuciju i prodaju ploče. To je kruna njihovih “nezavisnih” aktivnosti, koje su obeležene kasetama, fanzinima i knjižicom izdatom prošle godine.
NUP je zapravo dokazao da je moguće doskočiti uspravnosti i činovničkom duhu domaćih medija, i delati prema vlastitim sklonostima i osećaju.
Bez obzira na izvesne mane njihovog vinilnog produkta, “Napred u prošlost” bi - kada imamo na umu doslednost i energiju koje ulažu u svoj rad - zaslužili da budu proglašeni periferijskim herojima.
1990.
"Danas", zagrebački nedeljnik, Domaća nezavisna produkcija, Ante Čikara
Još nekoliko riječi o domaćim prilikama. Pitanje da li postoji domaća nezavisna produkcija, potpuno je neumjesno.
Ne samo da ne postoji, nego mislim da je još uvijek zakonom zabranjena. Jedini način izdavanja nosača zvuka donedavno je bio preko neke društvene organizacije, tako da su čak i neki simpatični hardcore projekti bili izdavani npr. preko KUD-a Travno. Jedine dvije kompanije koje su zbilja pokušale poslovati normalno bile su FV založba (još uvijek djeluje) iz Ljubljane te koparska Slovenija, no njih je pomela inflacija već u drugoj polovici osamdesetih. Ovom naglom stabilizacijom javili su se neki samostalni izdavači koji ploče objavljuju najčešće susretljivošću zagrebačke Interstrade poput produkcije Slušaj Najglasnije, Blind Dog ili Search and Enjoy (svi iz Zagreba) te nekih grupa poput pančevačkih Napred u Prošlost ili sarajevskih SCH. Kod cijelog ovog buma bitno je naglasiti kako se to radi isključivo o samostalnim izdanjima, još dosta daleko od forme prave kompanije s mnogim temeljnim stvarima potpuno nerazjašnjenim.
No, težnje su više nego očite i izazov postoji, pa se možemo i ponadati da će, što se tiče izdavaštva, i za nas osamdesete napokon početi. Makar i deset godina prekasno.
“Mariborska večer”, mariborski nedeljnik, Rock, Dušan Hedl
NUP obstaja od leta 1985 in je preživel petletno karijero podobno kot većina domačih bendov, ki so uspeli iz sebe nekaj napraviti.
NUP se ne izraža le skozi glasbo, njihov medij je tudi poezija, literatura, strip, lepljenka in vse kar predstavlja v NUP fanzinu. Na albumu Šta je video duh... je glasba NUP bolj izdelana, predvsem interpretacija besedila ji daje osnovni pečat. Struktura pesmi ni enodimenzionalna, niti hardcorovsko hitra, niti enostavna. Še najbližje je nemškemu alter rocku.
1992.
“DNEVNIK”, novosadski dnevni list, Kako se rasplinuo novi talas, Saša Rakezić
Ukoliko dalje začeprkamo po nezavisnoj produkciji možemo pronaći i takve primere kao što su “Napred u prošlost”, heroji tragičari čija je treća LP ploča, u vlastitoj produkciji, presovana u zagrebačkom “Jugotonu” - bukvalno pred sam početak rata.
“DANI”, subotički nedeljnik, Napred u prošlost, G. Popović i K. KovačevićPosle dva meseca pauze, ponovo Teatrok; Gostovanje pančevačke grupe “Napred u prošlost”; ozvučenje je bilo najlošije, konstatovao je pevač grupe, ali koncertom smo prezadovoljni.
Na opšte iščekivanje publike i ljubitelja rok kulture, najzad je ponovo oživeo Teatrok. Odsada pa nadalje, u velikoj sali pozorišta, nedeljom će se održavati koncerti proverenih, kvalitetnih grupa. “Napred u prošlost” su precizni, dobro uvežbani, ozbiljni u onome što rade, mada suviše statični, ovaj trio je našoj publici pre svega zanimljiv - stilski. Dosta su uradili na svom usavršavanju i dostigli su muzičku zrelost. Iako je ozvučenje bilo loše, našoj publici to nije smetalo jer je sama tražila dva puta bis.
Sledeće na redu su “Šerbet Andergraund” i “Ateist rep” iz Novog Sada.
1994.
“VREME ZABAVE”, mart, Dobri bendovi Vojvodine (4), Mesecokreti u olovna jutra, Ivan St. RizingerNAPRED U PROŠLOST: Da vam kažem da imaju četiri albuma, ne biste verovali jer je njihovo ime totalna misterija za većinu vas. Ipak, oni su tu.
Da Nandora i njegove besne trojke ništa ne može zaustaviti u ipak pobedonosnom maršu ka vrhu, govori i njihovo najnovije delo, po prvi put rađeno samo na audio-kaseti, koje nosi najmističniji naziv do sada Carstvo pulina. Radi se o ograničenom tiražu, rađenom, pre svega, za upoznavanje ljudi iz posla šta ovog trenutka nudi NUP i šta u budućnosti valja očekivati od njih.
1995.
“GETO” No 2, fanzin iz Petrovca na Mlavi, recenzija, ŠRAF, Šumadijski Rok Alternaivni Festival - Kragujevac
Sledeća od zanimljivih grupa su NAPRED U PROŠLOST (Pančevo). Ovaj bend mnogi stariji pankeri i dan danas nose u srcu. Činjenica je da je to tako, ali je činjenica i to da ovaj NUP muzički nema veze blage (na žalost) sa onim NUP-om od pre jedno desetak godina. Iskreni i žestoki PUNK koji su tada svirali teško je imao premca među onovremenim bendovima. Na žalost već godinama NAPRED U PROŠLOST nemaju ničega zajedničkog sa nekadašnjim NUP-om. Svirali su u totalnoj tišini, a tako su i napustili binu: kao u crkvi...
OSLOBODIOCI (Obrenovac) takođe postoje još od pre Hrista ali su za razliku od NUP-a ostali manje-više dosledni onome što su nekada radili i govorili.
1996.
“Omladinski GRAFITI” br. 16, katkadnik i beskućnik, oktobar, Podgorica, “Pročitaj pa vrati!”, Željko Milović
Jedinstven je slučaj da, u našoj zemlji, rock grupa posjeduje svoje glasilo. U pitanju je pančevački bend “Napred u prošlost”, jedan od veterana YU underground scene, a fanzin koji publikuju (a koji više liči na crno-bijeli časopis) zove se “Nada”
“Nulto” kasetno izdanje (tako sami kažu) grupe Napred u prošlost “Majko Jugoslavijo ne dam da mi seku pupčanu vrpcu” ugledalo je svjetlost dana još 1987. Sledeća tri nosača zvuka (LP, MC) - “NUP”, “Šta je video duh iz zelene boce” i “Mesecokret” izašli su u periodu 1989-91. Zanimljivo je da su sva tri izdanja članovi grupe finansirali iz sopstvenih izvora (dakle, bez disko kuće), što nije tako čest slučaj na ovim prostorima. Njihov najbolje primljeni album, “Carstvo pulina” štampan je u dva navrata - 1993. za “Carlo records”, kada se zbog prevare izdavača pojavilo samo 7 (i slovima: sedam) kaseta i 1994. u koprodukciji “NUP”, “AUT” i “Start Today Records”. Poslednji zvanični nosač zvuka “Isterivanje besnih glista”, na čijoj se naslovnoj strani nalazi crtež trenutno našeg najtraženijeg strip autora, pančevca Aleksandra Zografa, plasirao je, u kasetnom obliku, beogradski “Jugoton”. Do Nove godine se očekuju još dva MCa za “Good Taste Records”.
Kako opisati njihovu muziku? Kao spoj čvrstog rocka, punka, HC-a, darka... ogoljen gitarski rif, jaka i agresivna ritam sekcija, i, što je čudno u opštoj grmljavini, razumljivi vokal. Zrela muzika, dovoljno slušljiva da ne iritira, dovoljno originalna da bude prepoznatljiva.
“Nada” je treći po redu fanzin u radu NUP. Pored osnovnih podataka o istorijatu i trenutnom stanju grupe, obiluje najrazličitijim tekstovima, od kojih su najzanimljivije priče iz mitologije Banatskog trougla: mesara Nikse, trogodišnjaka Buce, Đoke, štićenika Doma za retardirane u Jabuci, Joksima, domara sportske dvorane u Trebinju, Bojane, majke bubnjara NUP-a, i Makse, “po zanimanju slobodni umjetnik i univerzalni majstor”.
Poseban podlistak fanzina “Nada”, glasila grupe NUP, je mini strip sveska “Pusti dete nek se igra”, u kojoj se na izvanredan način govori o nastajanju dječije agresivnosti kroz frustracije izazvane poremećenim porodičnim odnosima. Mali udžbenik psihologije na 8 papirića 10x8 cm. Urednik, ujedno i idejni otac svih ovih projekata, je Nandor Ljubanović, a “vjerni mu saradnici” Livius Pavlov i Zoran Jović. Fanzin se ne može nabaviti na javnim prodajnim mestima, već isključivo putem pošte, što znači direktnim kontaktom sa autorom ili putem distribucije po prijateljskom principu “pročitaj, pa vrati”.
1997.
"XZ Zabava", EX YU INFO, Kasetodrom, Vladimir Stakić
NUP se sve udobnije osećaju na margini s koje deluju već više od deset godina. I prave sve bolje pesme. Od ove dve istovremeno objavljene kasete mogli su da naprave i jedno fenomenalno izdanje standardne dužine ili dupli album, ali ekscentričnost ove vrste je odavno jedna od osnovnih karakteristika njihovog rada (prvo izdanje kasete "Carstvo pulina" objavljeno je '93. u sedam primeraka). Muzika NUP je mračnjikava, dramatična i jaka, tekstovi su inteligentni, nabijeni opskurnim slikama i apsurdima koji povremeno klize ka jeftinom i neukusnom (Baba-sera iz Vijene, Buca Bljak, Banatski rendžer) ali retko tamo i završe. Veoma dobro i vrlo preporučljivo. Intervju u sledećem broju.
1998.
Ilustrovana YU ROCK enciklopedija (I izdanje)1960 – 1997, Petar Janjatović
Prvi LP “NUP” rade 1989. godine, takođe o sopstvenom trošku, a kao pravno pokriće, kao izdavač, potpisuje se Muzička omladina Pančeva. Na sledećoj ploči “Šta je video duh iz zelene boce” preciznije odredjuju stil, prvenstveno zasnovan na nekomunikativnim tekstovima i muzici zaronjenoj u eksperiment. Zahvaljujući fanzinu, uspeli su da ostvare alternativnu komunikaciju sa istomišljenicima na prostoru tadašnje Jugoslavije, tako da bolji odziv imaju u Hrvatskoj i Sloveniji nego u Srbiji. Januara 1992. godine objavljuju treći vinil “Mesecokret”. Sledeće izdanje, kasetu “Carstvo pulina”, objavljuju 1994. godine u saradnji sa kućom Start Today Records. Istu kasetu prvo je objavio Carlo Records, ali samo u sedam primeraka, nakon čega prekidaju saradnju. U to vreme Nandor prestaje da bude samo čovek iz senke i sa grupom se pojavljuje na koncertima u ulozi ritam gitariste. Zatim za beogradski Jugoton objavljuju kasetu “Isterivanje besnih glista”. Početkom 1997. godine simultano objavljuju dve kasete “Banatski trougao” i “Svaki čovek treba da” koje su producirali sa Jan Šašom. Pored njihovih materijala tu je i nekonvencionalna obrada bosanske narodne “Mujo kuje”. Uz glasila grupe, fanzine “NUP-izbor”, “Pančevački tvor” i “Nada”, 1997. godine objavljuju kasetu “Zec beli” koja predstavlja neobičan audio fanzin. Nandor je bio i jedan od urednika subotičko-pančevačkog fanzina “Ples slomljenog dupeta na vetru” (naziv po rečenici iz romana Čarlsa Bukovskog).
Krajem 1997. godine su, kao grupa žitelja Banatskog trougla, osnovali izdavačku kuću Fifty Fifty ili Pola pola. Planiraju da objavljuju multimedijalna izdanja, tako da će imati niz podetiketa.
Pisanije koje sledi nije podvrgnuto lektorisanju, sačuvana je izvornost u slavu originalnosti.
Tu i tamo rečenice su preoblikovane da bi se izbeglo besmisleno ponavljanje i nabrajanje osnovnih informacija o grupi.
Često su u pitanju samo odlomci iz intervjua, recenzija i prikaza.
1987.
Bret Tobias, izdavač kompilacijske kasete “PASS THE ELIXER”, Filadelfija - u propratnom pismu.
Your songs are my favorite ones an this tape, especially Das Bajonett. Last week I even played that song on my friends radio show in Philadelphia.
“ROCK”, muzički magazin, Ludi gavran - ludi žiriNa Palilulsku olimpijadu kulture (POK), u okviru takmičenja rockera, ove godine se prijavilo preko sto grupa. Finale je održano u beogradskom Domu omladine, 13 septembra i u njemu se našlo ovih pet grupa: Petar Pan, Ludi gavran i njegova muzička kutija, Krist (sve iz Beograda), te Aleksandar Makedonski iz Skoplja i Napred u prošlost iz Pančeva. Po odluci žirija najbolji su bili rockabilly orijentisani Ludi gavran, drugi su Petar Pan, a treći Krist... Omladinska emisija Ritam srca, Prvog programa Studija B, je grupi Napred u prošlost dodelila specijalnu nagradu za rad na muzičkim inovacijama.
Iz NUP-fanzinaU okviru emisije Ventilator 202 emitovana NUP stvar Zlo vlada svetom. Gospodin-pilot Zoran Modli je pre emitovanja dotične pesme smrtno ozbiljnim glasom rekao: “A sad, kao kuriozitet, Napred u prošlost.”
Pogledavši u rečnik stranih reči i izraza shvatio sam da je upotrebom reči kuriozitet hteo da kaže da pobuđujemo zanimanje svojom zabavnom neobičnošću.
1988.
“INDEPENDENCE”, zagrebački fanzin, Uvod u intervju, Marin Stojić
Na zadnjem demosu sviraju neki, otprilike nazovimo, psihodeličarski punk i to zvuči prilično originalno i vrlo dobro. Kao što oni kažu, NUP nije podložan uticajima, a o trendovima da i ne govorimo. Dovoljno dugo postoji, radi - dovoljno kreativnosti ima, da pokrene “nešto svoje”. NUP je isprva, muzički, bio dete punka. Vremenom, ispostavilo se da je - KOPILE! Imaju izvrsne textove.
“STUDENT”, list beogradskih studenata, Fanzini/Samizdati - NOVO! NOVO! Saša RakezićHvale vredan je napor pančevačke postave “Napred u prošlost” da u dvomesečnom razmaku izdaju fanzin - neku vrstu newslettera grupe, i dele ga prijateljima i krugu ljudi koji je povezan sa njihovim radom. S obzirom da se radi o materijalu od ukupno 110 strana, A4 formata (izašlo je 11 brojeva), koji uključuje informacije o grupi, ali i originalne crteže, kolaže, fotografije, pesme i priče, trebalo bi reći da je to primer na kojem se mogu učiti i mnogo poznatije i izvikanije naše grupe. U zemljama razvijenog rokenrola već odavno postoji praksa da grupe ili njihovi saradnici izdaju najrazličitije vrste publikacija, od sažetih informacija na jednoj strani do pravih-pravcatih magazina. Koliko je meni poznato, ovo je prvi takav pokušaj kod nas, još jedan doprinos širenju podvrsta divljih izdanja.
“BOLJI ŽIVOT” Br. 3, novosadski fanzin, Recenzija NUP samizdat kasete, Božidar M.
Uf, odavno nisam čuo nešto ovako dobro. Ovo je krajnje nešablonizirano, momci rade svoj posao pošteno i originalno, ne trapaju muziku koju stvaraju ni pod kakvu etiketu - šta još reći. Ima tu svega, čak i malo regea, sasvim fina i iskrena muzika. Neki ih smatraju pank bendom, drugi HC-om, psihodelijom, dark bendom... bla, bla, bla - oni su jednostavno “Napred u prošlost”... “Napred u prošlost”, ne bih rekao, oni imaju kartu u jednom pravcu za budućnost.
1989.
“PLATFUZZ”, slovenački fanzin, uvod u intervju
Na početku potrebno je napomenuti da bi bilo krajnje pogrešno trpati NUP u neki od postojećih pravaca na HC/PUNK sceni. Oni su takvi kakvi su, i najbolje je takve ih i prihvatiti.
Tri interesantna komentara našeg nastupa na “Omladinskom festivalu”. Prva dva su nam preneta odmah nakon nastupa, a treći, malo duži, je objavljen u listu “Mladost”Bili ste najbolji, jedino vas nisam slušao - Vladimir Stakić
Još nisam sreo bend koji je u stanju da za tako kratko vreme, toliko ljudi, svojom svirkom, istera iz sale - Aleksandar Žikić
“Omladina ‘89.” je možda i bolja od dve prethodne, a sigurno višeg i ujednačenijeg proseka/nivoa programa u kojima sad gotovo da i nije bilo tzv. prolaznika, onih učesnika za koje se pri susretu pitate otkud su tu i zašto, i koji samo brukaju Festival. Dobro, evo izuzetaka od ove moje tvrdnje:
1) “Napred u prošlost” (Banatsko Novo Selo) sa prevaziđenom koncepcijom pesnika/tekstopisca pored grupe, koji su svoj materijal izveli onom brzinom i žestinom kojima bi “Ekatarina Velika” trebalo da izvodi svoj (ovako, ne valjaju ni jedni ni drugi).
2) “Rona” (Priština) metodom nenajavljenog pojavljivanja na licu mesta, valjda vođeni starim rokerom Šefćet Hodžom, silovali su suštinu “Omladine ‘89.”; navaljujući da nastupe kao gosti, iako nikakve ideje, estetske, sadržajne, ni formalne veze s ovim festivalom nemaju. “Rona” su ovogodišnji učesnici našeg takmičenja za “Pesmu Evrovizije”, čista su estrada, nastupaju uz matrice...
3) Subotički sastavi “Nade iz inkubatora” i “Aragon”... Dragan Kremer
“PET O 'PET”, omladinski pulski list, Temat o fanzinima 2. dio, N.D. Pietro
Za domaće fanzine možemo reći da su ogledalo situacije na alternativnoj rock sceni... Zanimljiv mi je subotičko-pančevački fanzin “Ples slomljenog dupeta na vetru”, zbog neuobičajenih sadržaja, iako mi smeta prepotentnost njegovih autora: svidio mi se poslednji broj fanzina grupe “Napred u prošlost” i osiječki samizdat “Papprat”, zbog zavidne razine pismenosti, toliko problematične kod gotovo svih autora fanzina.
“NON”, list mladih Srbije, uvod u intervju, Čežnjivi pank, Saša RakezićRazvijajući se i tavoreći u potpuno nemogućim uslovima, domaće rok grupe su poslednjih godina prisiljene da se snalaze kako znaju i umeju. S obzirom da je za mlade postave izdavanje ploče postalo moguće jedino ukoliko sviraju izrazito komercijalnu muziku (poput predstavnika “bosanskog talasa”), ili imaju jake veze u nekoj od oficijelnih disko-kuća, jedina alternativa jeste “nezavisno izdanje” ploče, ili kasete.
Tako se desilo da je grupa “Napred u prošlost” nedavno objavila svoj prvi album - samofinansirajući troškove snimanja, rezanja ploče i štampanje omota, i vršeći sama distribuciju i prodaju ploče. To je kruna njihovih “nezavisnih” aktivnosti, koje su obeležene kasetama, fanzinima i knjižicom izdatom prošle godine.
NUP je zapravo dokazao da je moguće doskočiti uspravnosti i činovničkom duhu domaćih medija, i delati prema vlastitim sklonostima i osećaju.
Bez obzira na izvesne mane njihovog vinilnog produkta, “Napred u prošlost” bi - kada imamo na umu doslednost i energiju koje ulažu u svoj rad - zaslužili da budu proglašeni periferijskim herojima.
1990.
"Danas", zagrebački nedeljnik, Domaća nezavisna produkcija, Ante Čikara
Još nekoliko riječi o domaćim prilikama. Pitanje da li postoji domaća nezavisna produkcija, potpuno je neumjesno.
Ne samo da ne postoji, nego mislim da je još uvijek zakonom zabranjena. Jedini način izdavanja nosača zvuka donedavno je bio preko neke društvene organizacije, tako da su čak i neki simpatični hardcore projekti bili izdavani npr. preko KUD-a Travno. Jedine dvije kompanije koje su zbilja pokušale poslovati normalno bile su FV založba (još uvijek djeluje) iz Ljubljane te koparska Slovenija, no njih je pomela inflacija već u drugoj polovici osamdesetih. Ovom naglom stabilizacijom javili su se neki samostalni izdavači koji ploče objavljuju najčešće susretljivošću zagrebačke Interstrade poput produkcije Slušaj Najglasnije, Blind Dog ili Search and Enjoy (svi iz Zagreba) te nekih grupa poput pančevačkih Napred u Prošlost ili sarajevskih SCH. Kod cijelog ovog buma bitno je naglasiti kako se to radi isključivo o samostalnim izdanjima, još dosta daleko od forme prave kompanije s mnogim temeljnim stvarima potpuno nerazjašnjenim.
No, težnje su više nego očite i izazov postoji, pa se možemo i ponadati da će, što se tiče izdavaštva, i za nas osamdesete napokon početi. Makar i deset godina prekasno.
“Mariborska večer”, mariborski nedeljnik, Rock, Dušan Hedl
NUP obstaja od leta 1985 in je preživel petletno karijero podobno kot većina domačih bendov, ki so uspeli iz sebe nekaj napraviti.
NUP se ne izraža le skozi glasbo, njihov medij je tudi poezija, literatura, strip, lepljenka in vse kar predstavlja v NUP fanzinu. Na albumu Šta je video duh... je glasba NUP bolj izdelana, predvsem interpretacija besedila ji daje osnovni pečat. Struktura pesmi ni enodimenzionalna, niti hardcorovsko hitra, niti enostavna. Še najbližje je nemškemu alter rocku.
1992.
“DNEVNIK”, novosadski dnevni list, Kako se rasplinuo novi talas, Saša Rakezić
Ukoliko dalje začeprkamo po nezavisnoj produkciji možemo pronaći i takve primere kao što su “Napred u prošlost”, heroji tragičari čija je treća LP ploča, u vlastitoj produkciji, presovana u zagrebačkom “Jugotonu” - bukvalno pred sam početak rata.
“DANI”, subotički nedeljnik, Napred u prošlost, G. Popović i K. KovačevićPosle dva meseca pauze, ponovo Teatrok; Gostovanje pančevačke grupe “Napred u prošlost”; ozvučenje je bilo najlošije, konstatovao je pevač grupe, ali koncertom smo prezadovoljni.
Na opšte iščekivanje publike i ljubitelja rok kulture, najzad je ponovo oživeo Teatrok. Odsada pa nadalje, u velikoj sali pozorišta, nedeljom će se održavati koncerti proverenih, kvalitetnih grupa. “Napred u prošlost” su precizni, dobro uvežbani, ozbiljni u onome što rade, mada suviše statični, ovaj trio je našoj publici pre svega zanimljiv - stilski. Dosta su uradili na svom usavršavanju i dostigli su muzičku zrelost. Iako je ozvučenje bilo loše, našoj publici to nije smetalo jer je sama tražila dva puta bis.
Sledeće na redu su “Šerbet Andergraund” i “Ateist rep” iz Novog Sada.
1994.
“VREME ZABAVE”, mart, Dobri bendovi Vojvodine (4), Mesecokreti u olovna jutra, Ivan St. RizingerNAPRED U PROŠLOST: Da vam kažem da imaju četiri albuma, ne biste verovali jer je njihovo ime totalna misterija za većinu vas. Ipak, oni su tu.
Da Nandora i njegove besne trojke ništa ne može zaustaviti u ipak pobedonosnom maršu ka vrhu, govori i njihovo najnovije delo, po prvi put rađeno samo na audio-kaseti, koje nosi najmističniji naziv do sada Carstvo pulina. Radi se o ograničenom tiražu, rađenom, pre svega, za upoznavanje ljudi iz posla šta ovog trenutka nudi NUP i šta u budućnosti valja očekivati od njih.
1995.
“GETO” No 2, fanzin iz Petrovca na Mlavi, recenzija, ŠRAF, Šumadijski Rok Alternaivni Festival - Kragujevac
Sledeća od zanimljivih grupa su NAPRED U PROŠLOST (Pančevo). Ovaj bend mnogi stariji pankeri i dan danas nose u srcu. Činjenica je da je to tako, ali je činjenica i to da ovaj NUP muzički nema veze blage (na žalost) sa onim NUP-om od pre jedno desetak godina. Iskreni i žestoki PUNK koji su tada svirali teško je imao premca među onovremenim bendovima. Na žalost već godinama NAPRED U PROŠLOST nemaju ničega zajedničkog sa nekadašnjim NUP-om. Svirali su u totalnoj tišini, a tako su i napustili binu: kao u crkvi...
OSLOBODIOCI (Obrenovac) takođe postoje još od pre Hrista ali su za razliku od NUP-a ostali manje-više dosledni onome što su nekada radili i govorili.
1996.
“Omladinski GRAFITI” br. 16, katkadnik i beskućnik, oktobar, Podgorica, “Pročitaj pa vrati!”, Željko Milović
Jedinstven je slučaj da, u našoj zemlji, rock grupa posjeduje svoje glasilo. U pitanju je pančevački bend “Napred u prošlost”, jedan od veterana YU underground scene, a fanzin koji publikuju (a koji više liči na crno-bijeli časopis) zove se “Nada”
“Nulto” kasetno izdanje (tako sami kažu) grupe Napred u prošlost “Majko Jugoslavijo ne dam da mi seku pupčanu vrpcu” ugledalo je svjetlost dana još 1987. Sledeća tri nosača zvuka (LP, MC) - “NUP”, “Šta je video duh iz zelene boce” i “Mesecokret” izašli su u periodu 1989-91. Zanimljivo je da su sva tri izdanja članovi grupe finansirali iz sopstvenih izvora (dakle, bez disko kuće), što nije tako čest slučaj na ovim prostorima. Njihov najbolje primljeni album, “Carstvo pulina” štampan je u dva navrata - 1993. za “Carlo records”, kada se zbog prevare izdavača pojavilo samo 7 (i slovima: sedam) kaseta i 1994. u koprodukciji “NUP”, “AUT” i “Start Today Records”. Poslednji zvanični nosač zvuka “Isterivanje besnih glista”, na čijoj se naslovnoj strani nalazi crtež trenutno našeg najtraženijeg strip autora, pančevca Aleksandra Zografa, plasirao je, u kasetnom obliku, beogradski “Jugoton”. Do Nove godine se očekuju još dva MCa za “Good Taste Records”.
Kako opisati njihovu muziku? Kao spoj čvrstog rocka, punka, HC-a, darka... ogoljen gitarski rif, jaka i agresivna ritam sekcija, i, što je čudno u opštoj grmljavini, razumljivi vokal. Zrela muzika, dovoljno slušljiva da ne iritira, dovoljno originalna da bude prepoznatljiva.
“Nada” je treći po redu fanzin u radu NUP. Pored osnovnih podataka o istorijatu i trenutnom stanju grupe, obiluje najrazličitijim tekstovima, od kojih su najzanimljivije priče iz mitologije Banatskog trougla: mesara Nikse, trogodišnjaka Buce, Đoke, štićenika Doma za retardirane u Jabuci, Joksima, domara sportske dvorane u Trebinju, Bojane, majke bubnjara NUP-a, i Makse, “po zanimanju slobodni umjetnik i univerzalni majstor”.
Poseban podlistak fanzina “Nada”, glasila grupe NUP, je mini strip sveska “Pusti dete nek se igra”, u kojoj se na izvanredan način govori o nastajanju dječije agresivnosti kroz frustracije izazvane poremećenim porodičnim odnosima. Mali udžbenik psihologije na 8 papirića 10x8 cm. Urednik, ujedno i idejni otac svih ovih projekata, je Nandor Ljubanović, a “vjerni mu saradnici” Livius Pavlov i Zoran Jović. Fanzin se ne može nabaviti na javnim prodajnim mestima, već isključivo putem pošte, što znači direktnim kontaktom sa autorom ili putem distribucije po prijateljskom principu “pročitaj, pa vrati”.
1997.
"XZ Zabava", EX YU INFO, Kasetodrom, Vladimir Stakić
NUP se sve udobnije osećaju na margini s koje deluju već više od deset godina. I prave sve bolje pesme. Od ove dve istovremeno objavljene kasete mogli su da naprave i jedno fenomenalno izdanje standardne dužine ili dupli album, ali ekscentričnost ove vrste je odavno jedna od osnovnih karakteristika njihovog rada (prvo izdanje kasete "Carstvo pulina" objavljeno je '93. u sedam primeraka). Muzika NUP je mračnjikava, dramatična i jaka, tekstovi su inteligentni, nabijeni opskurnim slikama i apsurdima koji povremeno klize ka jeftinom i neukusnom (Baba-sera iz Vijene, Buca Bljak, Banatski rendžer) ali retko tamo i završe. Veoma dobro i vrlo preporučljivo. Intervju u sledećem broju.
1998.
Ilustrovana YU ROCK enciklopedija (I izdanje)1960 – 1997, Petar Janjatović
Prvi LP “NUP” rade 1989. godine, takođe o sopstvenom trošku, a kao pravno pokriće, kao izdavač, potpisuje se Muzička omladina Pančeva. Na sledećoj ploči “Šta je video duh iz zelene boce” preciznije odredjuju stil, prvenstveno zasnovan na nekomunikativnim tekstovima i muzici zaronjenoj u eksperiment. Zahvaljujući fanzinu, uspeli su da ostvare alternativnu komunikaciju sa istomišljenicima na prostoru tadašnje Jugoslavije, tako da bolji odziv imaju u Hrvatskoj i Sloveniji nego u Srbiji. Januara 1992. godine objavljuju treći vinil “Mesecokret”. Sledeće izdanje, kasetu “Carstvo pulina”, objavljuju 1994. godine u saradnji sa kućom Start Today Records. Istu kasetu prvo je objavio Carlo Records, ali samo u sedam primeraka, nakon čega prekidaju saradnju. U to vreme Nandor prestaje da bude samo čovek iz senke i sa grupom se pojavljuje na koncertima u ulozi ritam gitariste. Zatim za beogradski Jugoton objavljuju kasetu “Isterivanje besnih glista”. Početkom 1997. godine simultano objavljuju dve kasete “Banatski trougao” i “Svaki čovek treba da” koje su producirali sa Jan Šašom. Pored njihovih materijala tu je i nekonvencionalna obrada bosanske narodne “Mujo kuje”. Uz glasila grupe, fanzine “NUP-izbor”, “Pančevački tvor” i “Nada”, 1997. godine objavljuju kasetu “Zec beli” koja predstavlja neobičan audio fanzin. Nandor je bio i jedan od urednika subotičko-pančevačkog fanzina “Ples slomljenog dupeta na vetru” (naziv po rečenici iz romana Čarlsa Bukovskog).
Krajem 1997. godine su, kao grupa žitelja Banatskog trougla, osnovali izdavačku kuću Fifty Fifty ili Pola pola. Planiraju da objavljuju multimedijalna izdanja, tako da će imati niz podetiketa.
4 comments:
оно што сам тражио, хвала
ju ju, kakav bend!!!!
nakon svih ovih godina ne manjka nezavisnosti i originale.
svaka, svaka cast!
thanks for post.This article translate for me, my friend Marko
greetings from Camp from Thailand
Friend Marko :)
Post a Comment